Една втора от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, тъй като по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата, направено за „Монитор". Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари. 26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки.
Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките. Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчита БТПП. Близо 20 на сто от анкетираните работодатели пък са въвели ограничения в ползването на летните отпуски - примерно брой дни, до който може да е почивката.
Обичайно в летния сезон от 5 до 10 дни взимат преобладаващата част от заетите (при 68% от анкетираните работодатели) и това е напълно обяснимо. От една страна е достатъчно време за почивка, а от друга и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това от една страна води до непълно възстановяване на служителите, а от друга се накъсва работният процес.
Кратко, но не прекалено кратко. Почивка от 2-3 дни не е почивка, показват и проучванията.
Според синдикалисти, диетолози и изследователи, за да отпадне напрежение трябва поне една седмица човек да се отпусне, докато изчезне напрежението - психическо и физическо. Та чак след това, в оставащото време, да започне да си почива и да трупа нови сили.
От бизнеса отчитат, че въпросът с контрола върху взетите болнични се нуждае от засилване и относно съмнения за взет болничен след отпуската като начин за удължаване на почивката. Масовият случай на издавани болнични листове е за три дни, обезщетението за които е за сметка на работодателя. Мярката беше приета преди години като временна мярка, но остана постоянна. Според председателя на БТПП Цветан Симеонов контролът за верността на болничните листове може да се осъществява само от квалифицирани медицински специалисти, с каквито работодателят по правило не разполага. „Поради това следва да се отмени правилото, че обезщетението за първите три дни болнични е за сметка на работодателя. Ако това правило остане, следва да се нормира начин на контрол за верността на болничните листове от квалифицирани медицински специалисти с участието на работодателя", настоява БТПП.