Българските традиционни стоки, с които страната ни е известна в азиатските страни и Китай, могат да присъстват много по-осезаемо на тези пазари. Това стана ясно на Българо-китайски бизнес форум в София, организиран в партньорство между Българската търговско-промишлена палата, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма на България, Министерството на търговията на Китай и Посолството на Китай.
Събитието бе официално открито от Н. Пр. Гуо Йеджоу, извънреден и пълномощен посланик на Китай в България. Той подчерта, че форумът е в контекста на намеренията на неговата страна да отпусне 10 млрд. щатски долара кредит за страните от Централна и Източна Европа. Средствата ще бъдат насочени за засилване на сътрудничеството със страните от региона и подобряване на тяхната инфраструктура.
Диана Найденова, директор ”Външноикономическа политика” в Министерството на икономиката и енергетиката, прочете поздравителен адрес към участниците от министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев. Големият интерес към форума на компании от двете страни е показателен. Китай е номер едно по внос в ЕС и на второ място по изнесени стоки на ЕС. При износа на България извън Европейския съюз - Китай заема второ място след Турция. Тенденцията показва, че в следващите години Китай ще се превърне в най-големия вносител на селскостопанска продукция в световен мащаб. Страната е и най-мащабният пазар за алкохолни напитки в света.
Като примери за успешно сътрудничество на форума бяха представени телекомуникационната компания “Huawei”, която е със силно присъствие на българския пазар, и българската фирма „Литекс Моторс“ – водеща компания за сглобяване на китайски автомобили в чужбина.
Бао Линг, зам.-генерален директор на департамента за външна търговия на Министерството на търговията на Китай, информира за средногодишна тенденция на ръст на двустранния стокообмен от 31.7%. Вносът от Китай в България за периода 2009-2012 г. бележи ръст от 80%.
Презентация за възможностите при инвестиране в България направи председателят на БТПП Цветан Симеонов. Той посочи основните предимства на страната ни, като партньор на Китай. Едно от тях е близостта на България (като член на ЕС) с икономиките на Далечния изток, в това число и Китай, в сравнение с други страни от ЕС. В България успешно функционира валутен борд вече 15 г. и не съществува валутен риск за чуждите инвеститори. Ниските данъци са друго предимство, а по отношение на доверието в бизнеса България е на 5-то място сред 27-те страни от ЕС, по данни на Европалати.
Представена бе китайската корпорация “Sinopharm Group”, основана през 1919 г. и понастоящем най-голямата в сферата на фармацията в Китай с оборот 26 млрд. щатски долара за 2012 г. Представителят на корпорацията заяви интерес за внос на слънчогледово олио. Китай основно осъществява внос на олио от Аржентина и Украйна. Предварително предвиденият внос за 2013 г. възлиза на 300 000 литра.
В рамките на срещата официално бяха подписани 2 договора:
В края на форума се проведоха многобройни двустранни бизнес срещи между 14 китайски компании и над 80 български участника.