По повод Третата дискусия от цикъла, посветена на Споразумението за партньорство с ЕК за периода 2014 – 2020 г., която се състоя вчера в хотел „Хилтън“, БТПП приветства настойчивостта, с която се работи по изясняване на недостатъците в уредбата, касаеща управлението и усвояването на средствата от европейските фондове в България. Според Атанас Папаризов, председател на Съвета по членство в ЕС, национални приоритети и европейски фондове на НС на БСП, основните проблеми са недостатъчният административен капацитет и административната тежест. В тази връзка се предлага създаването на две нови структури. Първата е агенция, която да контролира изпълнението на проектите и да бъде секретариат на комитета за наблюдение на споразумението за партньорство. Другата е методически съвет на контролните органи, който да контролира годишните одитни планове на тези органи, да излиза със становища за обществените поръчки, да унифицира подхода за финансовите корекции и т.н.
БТПП оценява като положителна идеята за създаване на агенция, но не с цената на допълнителна администрация, а чрез съкращаване на някои отдели в различните министерства и ведомства.
Палатата счита, че е особено важно, когато се пише закона за управлението на еврофондовете, да се ограничи обсега му само до процедури за усвояването на фондовете и да се запише изрично в него, че всички други институти на правото, свързани с реализирането и отчитането на проекти, в т.ч. и уредбата на работни заплати и административни процедури за обжалване, да бъдат тълкувани от компетентните органи и уредбата им да остане така както е в нормативните актове, а не да се прави преуреждане в закона. Класически пример е възражение на МРРБ, с което се прави опит за отклонение от уредбата на работната заплата в Кодекса на труда като се изключи ДМС. Нормативните актове са категорични: и основното, и допълнителното възнаграждение са работна заплата и следва да се третират като такива, още повече когато за тях са внесени съответните данъци, социални, здравни и други задължения към бюджета. Не е работа нито на управляващите органи, нито на лицата, които се занимават с тези проекти, да променят нормативната уредба в други закони или да правят специални правила за проектите.
Добро предложение е и това че се предвижда възможност за претендиране на лихви, когато има забавяне на плащанията, но БТПП счита, че това трябва задължително да се свърже с търсене на отговорност от съответните виновни за такова забавяне служители на администрацията. В противен случай, при липсата на такова възмездие за тяхното некоректно отношение, държавата ще бъде натоварена с много допълнителни разходи, вместо да се постигне ефекта за ускоряване на разглеждане на документите и разплащанията. Още повече, че в много случаи всякакви такива забавяния са предпоставка, а не рядко и средство за натиск върху фирмите с оглед извличане на неполагащи се облаги.