Една от основните теми на предстоящия през февруари Глобален форум GS1 2015 е търговията на дребно. Във форума, който ще се проведе в Брюксел, ще участва и делегация на GS1 България към БТПП.
Важно е да се подчертае, че търговията на дребно е първото направление, в което през 1974 г. стартира прилагането на стандартите GS1 за маркиране на продукти с баркод. Днес, 4 десетилетия по-късно, всеки ден над 5 милиарда пъти се чува сигнала от сканирането на баркод в различни точки по земното кълбо. През годините стандартите са се развивали така, че да отговорят на специфичните нужди на сектора в съответствие с развитието на технологиите. И ако през 1974 г. маркирането с баркод е имало за цел крайния клиент да бъде обслужен по-бързо на каса, днес в търговията на дребно особено внимание се обръща на качеството на данните за повишаване безопасността на потребителите, увеличаване на възможностите за информиран избор при покупка и създаване на стабилна основа за електронната търговия B2C (Business-to-consumer).
Съгласно проучване на Kantar Worldpanel през 2016 г. 5,2% от световните продажби на бързообортни стоки ще се извършват по електронен път в сравнение с 3,7% през 2013. По прогноза на eMarketer (от юни 2014 г.) делът на електронните продажби B2C в края на тази годината ще достигне 20% и приблизително 1,1 трилиона евро. Във Великобритания 21% от продажбите в търговските вериги се извършват онлайн според UK Online Retail Association IMRG. Не на последно място в изследване с участието на Google Shopper Marketing Agency Council and M/A/R/C Research е направен извода, че мобилните телефони значително ще повлияят начините на пазаруване: 84% от притежателите на смартфони ги използват, докато се намират в самия магазин.
Според Кен Хугс, главен изпълнителен директор и специалист по поведение на потребителите в Glacier Consulting, новото поколение има нужда от удовлетворяване на търсенето изключително бързо, изключително качествено и изключително надеждно. В отговор на това нараства значението и използването на омни-каналите (пазаруване чрез всички възможни канали, в т.ч. мобилни устройства, интернет, телевизия, радио, директна поща, каталози и други). Нараства и значението на стандартите GS1. Баркодът GS1 се е превърнал в неизменна част от етикетите на продуктите. Чрез използването на стандартите GS1 за идентификация, събиране и споделяне на информация за продуктите в магазините и в интернет, търговците на дребно получават възможност да изградят успешни мрежи за дистрибуция, да намалят своите разходи, да повишат удовлетвореността на клиентите, да повишат продажбите и доверието на потребителите в търговските марки. За осъществяване на покупките от особено значение са качеството, актуалността и пълнотата на данните, което освен това е заложено и като изискване в отделни нормативни документи – за храните това е Регламент №1169/2011 на ЕС за предоставяне на информация за храните на крайните потребители. Отново в Регламента е предвидено „да се осигури възможност на потребителите да се ползват от други средства за предоставяне на задължителна информация за храните, различни от опаковката или етикета“. В тази връзка в отделни страни са разработени мобилни приложения, които позволяват чрез сканиране на баркода с мобилен телефон потребителят да се свърже с бази данни, където се съдържа качествена информация за продуктите. Работата в тази посока включва и предоставянето на качествена, актуална информация от доставчика към съответната търговска верига.
През месец април 2014 г. Съвет GS1 България към БТПП представи безплатно мобилно приложение БГ Баркод. До момента приложението е свалено от над 10 500 потребители. Чрез сканиране на баркода върху опаковката на продукта с БГ Баркод, потребителят получава информация за легитимността на баркода и данни за фирмата, на която е предоставен за ползване. Ако след сканирането се появи съобщение, че баркодът е нелегитимен, потребителят може да изпрати сигнал с изображение до GS1 България. Мобилното приложение БГ Баркод е разработено за двете най-разпространени платформи Android & iOS. Предвид големия интерес GS1 България работи върху създаването на следваща версия, която е съобразена с изискванията на Регламент 1169/ЕС за предоставяне на допълнителна информация на потребителите за хранителните продукти като състав, енергийна стойност, алергени, снимка на продукта, подробно описание на продукта, начин на използване.
С помощта на своите Национални организации по света, GS1 работи в сътрудничество с търговските вериги, техните доставчици и фирми, разработващи софтуерни решения, за да отговори на предизвикателствата на сектора.
По време на Глобалния форум GS1 2015 в Брюксел, освен представяне на конкретни решения, ще бъдат обсъдени и въпроси, свързани с качеството и сигурността на данните.