Българската търговско-промишлена палата изразява своята подкрепа за законодателни инициативи, които ще съдействат за подобряване на условията за бизнес, особено в сегашната ситуация.
В тази насока, запознавайки се с Проект на постановление на Министерския съвет за осигуряване на основни групи храни, произведени на територията на Република България в търговските обекти, представляващи вериги от магазини, БТПП изразява опасения, че чрез него вместо да се стимулира българското производство, то ще стане по-неконкурентоспособно, като ще се ограничи избора и на практика ще се блокират определени производители да продават продуктите си на търговските вериги, въпреки че са по-конкурентоспособни и с по-добро съотношение цена-качество.
В така изложения проект на постановление, на търговските обекти (вериги), продаващи храни, се налага по административен ред да обособят места за български храни, които да заемат минимум половината площ за всяка група храни. Тези храни трябва да се купуват директно от производителите в съответната област на всеки магазин или до 200 км от областния център. Тези изисквания са в категорично противоречие с основните принципи на пазарната икономика и законодателството на ЕС.
Стратегическа политическа грешка ще бъде провеждането на мерки, които очевидно съдържат протекционистки уклон, с предвиденото приоритизиране (фаворизиране или налагане) на стоки от нашата страна, очевидно за сметка на стоки от други страни членки на ЕС, в нарушение на една от свободите – свободното движение на стоките. Това ще бъде нарушение и на принципите на свободата на търговията, възприети от Световната търговска организация, по която се преценява наличието или не на пазарна икономика в дадена държава (това по отношение на пренебрегването на стоки от страни извън ЕС). Да не забравяме, че това ще е повод други страни да наложат ответни мерки на българските стоки, а в последните години експортът е основния двигател на ръста на българската икономика.
БТПП не препоръчва да се правят изменения и административно вмешателство в търговските отношения, които ще доведат до промени в един добре действащ модел, изграден между производителите на хранителни стоки и търговците. Сега е времето, когато веригите и магазините за хранителни стоки следва да насочат своите инвестиции към дигитални/дистанционни продажби на стоки, чрез изграждане на продуктови каталози, по подобие на този на GS1 България, и ще открият пътя за навлизането на българските стоки на електронните пазари, а не с дейности, свързани с преподреждане и закупуване на нови стелажи и щендери, чиито ефект няма да доведе до повече продажби на български стоки. Ако държавата иска да подкрепи българските стоки – най-правилният път е откриването и реализирането на програми, отварящи пътя им за електронните магазини и платформи за търговия.
С пълния текст на Становището можете да се запознаете ТУК
То е изпратено до министър-председателя, зам.-министър председателите, министъра на икономиката и министъра на земеделието.