На заключителна конференция „Дуалната система – обединени усилия за по-добри перспективи пред младите хора“ евродепутатът Ивайло Калфин отбеляза, че системата може да се въведе само след законодателни промени. Тя би позволила на учениците да учат и да работят едновременно. Евродепутатът се спря на някои от предимствата на дуалната система - по време на средното си образование младежите основно работят срещу заплащане, като едновременно учат. Така те се дипломират, но имат вече две или тригодишен опит в реална среда, получили са трудови навици, научили са се да работят с колеги и началници, да взимат решения и да носят отговорност.
Министърът на образованието Анелия Клисарова подчерта, че приоритет на МОН е реформиране на професионалното образование. Това е заложено и в стратегията Европа 2020. Министър Клисарова уточни, че в страните, в които е въведена дуална система на обучение, младежката безработица е най-ниска. Според нея това е добър начин за решаването на проблема с децата, които отпадат от училище, както и с младежката заетост.
БТПП, както и повечето фирми, виждат добри възможности в дуалната система. Системата работи в развити пазарни икономики и не е редно в България да не се използва натрупаният опит. За да се въведе, първо е необходимо отстраняване на законодателни пречки, в това число и неравнопоставеността на държавни и частни училища. Председателят на БТПП е на мнение, че трябва да се промени манталитетът на фирмите, защото те все още разчитат на държавното обучение, на готовите кадри, които завършват професионални училища, но не са склонни да отделят от времето си, даже за участие в изпитните комисии.
БТПП счита, че също важен е и въпросът за включването на практици в образованието. И тук Палатата отчита, че има сериозен недостатък в законодателството. Редно е това да се предвиди със съответните адаптации, защото има много добре изявени професионалисти, но не всички имат педагогически умения. БТПП напълно подкрепя идеята на министър Клисарова за дългосрочни педагогически курсове, за да бъде преодолян този недостатък.
БТПП отчита, че въвеждането на дуалната система ще допринесе за решаване и на други сериозни проблеми – недостигът на квалифицирани кадри и младежката безработица.
Палатата е категорична, че всеки труд трябва да се заплаща и затова е необходимо да се предвиди възможност за едно справедливо трудово възнаграждение, според качеството и количеството на положения труд от стажантите.