Българската търговско-промишлена палата принципно подкрепя проекта на нов Закон за трудовата миграция и трудовата мобилност, отчитайки необходимостта от хармонизиране на законодателството ни с това на Европейския съюз, както и реално преодоляване на сегашната разпокъсаност на нормативните уредби в тази област. Едновременно с това БТПП има някои възражения и конкретни предложения.
Текстовете предвиждат „..политиката по свободно движение на работници, трудовата миграция и интеграцията на чужденци да се осъществява в сътрудничество и след консултации с представителните на национално равнище организации на работодателите и на работниците и служителите и с представители и на други юридически лица с нестопанска цел...” (чл. 3, ал.1). Според Палатата допускането и на „други юридически лица с нестопанска цел” противоречи на чл. 3, ал. 2, съгласно която консултации се провеждат между министъра на труда и социалната политика и социалните партньори.
В предложението, касаещо достъп до пазара на труда на работници - чужденци от трети държави (чл. 7, ал. 1, т. 2), не е ясно кое налага ограничението 12 месеца общият брой на работещите за местния работодател чужденци да не надвишава 10 на сто от средносписъчната численост на наетите по трудово правоотношение български граждани, граждани на държави - членки на Европейския съюз, на други държави - страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, и на Конфедерация Швейцария.
БТПП предлага таксите от 400 лв. и 200 лв., които работодателите внасят за издаване/продължаване на срока на разрешението и за преиздаване на разрешението поради изгубване/унищожаване (чл. 7, ал. 8 и чл. 45, ал. 4), да бъде заменена с такса на разходопокривен принцип. По този начин тежестта за бизнеса ще се понижи.
Също така БТПП е категорично против разпоредбата на чл. 72, ал. 2 съгласно, която контролните органи на инспекцията по труда не носят отговорност за причинени вреди. Считаме, че текстът следва да е разписан: „При прилагане на принудителните административни мерки контролните органи на инспекцията по труда носят отговорност за причинените вреди.”. Ако не бъде прието предложението ще е налице противоречие между така разписания текст и Закона за отговорността на държавата и общините за вреди.
Пълният текст на Становището на БТПП ТУК
БТПП очаква своевременно последващо изменение и допълнение на съответните подзаконови нормативни актове, а именно Наредбата за условията и реда за издаване, отказ и отнемане на разрешение за работа на чужденци в Република България и Правилника за прилагане на Закона за чужденците в Република България.