Българската търговско-промишлена палата (БТПП), след като разгледа представения проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2021г. и Актуализирана средносрочна бюджетна прогноза 2021-2023 г., изразява следната позиция, подкрепяйки някои параметри и представяйки категорично несъгласие към други:
БТПП подкрепя запазването данъчните ставки и равнищата на осигурителните вноски. Макар без ръст на данъците и осигуровките, но в абсолютен дисонанс на горепосочените приоритети, категорично не подкрепяме нарастването на осигурителната тежест. Конкретно не сме съгласни с:
Отбелязваме несъответствие на предложението за предоставяне на допълнителни суми в размер на 50 лева към пенсиите. Не е ясно дали предложението е под формата на социална помощ или се явява увеличение на пенсиите за определен период. БТПП изрази подкрепа за увеличение на пенсиите и прилагане на швейцарското правило, но е против, когато това нарастване не отговаря на пазарните условия и се налага административно. Още повече увеличението с 50 лв. за срок до м. март 2021 подлага на сериозно съмнение и идеята за получаване на тази помощ.
Считаме, че увеличение на заплатите в държавния сектор с 10%, не е обосновано по никакъв начин, предвид поставянето на националната и световна икономики под изпитание и въпреки спада на БВП, а тези на „първа линия“ с до 30% по предложение на прекия ръководител е категорично в разрез на пазарните принципи. Още повече, за тези които реално работят на първа линия не се гарантира и реално увеличение, защото е по преценка. Неясни са и мотивите за увеличаване на минималния размер на основната заплата на държавните служители в размер на 650лв. Увеличение на заплатите е логично, когато имаме ежегоден ръст на икономика, повишаване на инвестициите и търговския стокообмен. Когато са налице тези позитивни сигнали може индивидуално да се прибегне до увеличение на работните заплати на служителите, на база на тяхното изпълнение, знания, квалификации и умения с адекватен процент, който да позволява стимулирането на служителя и за бъдещи периоди. От друга страна, не е налице значително подобрение в обслужването на бизнеса и гражданите, както и достъпа до електронно управление. Без наличие на електронно правителство, без съкращение на административния апарат и очевидно без оценка на въздействието се поставя в опасност целият бюджет на държавата като се увеличават разходите за заплати, в условията на преустановен ръст на българската икономика, на закриване на предприятия и свиване на международните пазари поради кризата. Не бива COVID кризата да се използва като оправдание за прекомерно разходване на публичен ресурс, в ситуация на неяснота за икономиката и предстоящи избори.
Категорично сме против заложеното отрицателно салдо на бюджета от 4,9 млрд. лв или 3,9% от БВП, както и заложените дефицити в прогнозата за 2022г. и 2023г., съответно 2,7 млрд.лв и 2,5 млрд.лв.
Не одобряваме тенденцията за увеличаване размера на консолидирания дълг на сектор „Държавно управление“ като част от БВП, движейки се в диапазона от 27,5% до 29,4% от БВП в периода 2021-2023 г., въпреки че страната ни има една от ниските задлъжнялостти в ЕС и оставаме далеч от максимално допустимата референтна стойност на Маастрихтския критерий за конвергенция от 60%, но отчитаме и факта, че през 2019г. нивото на консолидирания дълг на сектор „Държавно управление“ беше в размер на 20,2% от БВП.
Не подкрепяме надвишаването на заложеното ограничение на преразпределителна роля на държавата от 40% по чл.28 ал.1 от ЗПФ, защото това води до редица рискове. Очакванията на членовете на БТПП са за съотношение нелихвени разходи към БВП на нива около 35%.
Прави впечатление, че в по–голяма част от бюджетните пера се предвижда увеличение на определени суми за разходи семейните помощи и др., което обаче не е придружено с ясни разчети от къде и как ще бъдат покрити на фона на предвидения дефицит. Обръщаме внимание, че покриването на тези разходи не трябва да е за сметка на бизнеса, който се намира в икономическа криза.
С оглед на гореизложенито БТПП се въздържа от подкрепа на Проекта на ЗДБРБ за 2021г. и Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза 2021-2023г.
Становището на БТПП е изпратено на вниманието на НСТС, като предвид кратките срокове за разглеждане на проекта на закона и мотивите Палатата си запазва правото да даде допълнителни бележки при по-нататъшното разглеждане на законопроекта.