Българската търговско-промишлена палата подготви становище относно проекта на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 година.
БТПП е категорично против кратките срокове за разглеждане на толкова важен за обществеността и бизнеса закон, какъвто е Законът за бюджета на държавното обществено осигуряване.
По отношение на пазара на труда, БТПП е категорично против административното увеличение на минималната работна заплата с 6,6%, което води до среден ръст на минималните осигурителни прагове с около 4,5%, във времена на неясна за бизнеса картина и перспектива. Все още не приет механизъм за изменението на минималната работна заплата, което е в разрез с ратифицираната от България международна конвенция 131 на МОТ, Както и остава открит въпросът за премахване на минималните осигурителни прагове, което е изкуствена допълнителна тежест за бизнеса. В тази връзка Палатата не подкрепя служебното определяне на МРЗ, предвид предприетите действия от страна на социалните партньори за изготвяне на механизъм за определяне на МРЗ. Още повече при спад на икономиката не само за страната, а и в световен мащаб увеличението на МРЗ не отчита икономическите индикатори, които трябва ясно да отразяват увеличението на МРЗ. В момент, когато правителството декларира голям набор от мерки в подкрепа на бизнеса, елементарни и логически неща, които могат се направят в подкрепа на малките и средните предприятия не се правят.
БТПП отбелязва несъответствие на предложението за предоставяне на допълнителни суми в размер на 50 лева към пенсиите с идеята на ДОО. Не е ясно дали предложението е под формата на социална помощ или се явява увеличение на пенсиите за определен период. БТПП изрази подкрепа за увеличение на пенсиите и прилагане на швейцарското правило, но е против, когато това нарастване не отговаря на пазарните условия и се налага административно. Още повече увеличението с 50 лв. за срок до м. март 2021 подлага на сериозно съмнение и идеята за получаване на тази помощ.
На следващо място, Палатата категорично не подкрепя и продължаващата тежест за бизнеса в заплащането на първите три дни болнични. Тази мярка беше временна само за 2010 г. и оттогава вече за десета година се планира продължаване на действието й. През 2020 г. броят на изплатените болнични е многократно завишен, поради пандемията от COVID-19, което допълнително натоварва бюджета на работодателите в трудната икономическа ситуация, която се очертава и през 2021 г. Отново се констатира разминаване от декларирани намерения и доказани несъответствия с проявяване на грижа за работещите фирми. Ако това е затруднение за държавата, то не по-малка е тежестта за бизнеса и за работодателите и ако има желание да се окаже съдействие в такъв момент то членовете на БТПП считат, че на първо време може да бъде възстановен стария режим, при който работодателите плащат само първия ден, а в последствие това неадекватно задължение въобще да отпадне (тъй като се внасят осигурителни вноски) и се поеме от съответните фондове.
От друга страна, припомняме предложението на БТПП за въвеждането на лична осигурителна вноска за държавни служители с оглед равнопоставеност в осигурителната система.
БТПП счита, че предложеното за осъвременяване на пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември 2020 г. с 5% (процент, определен по чл. 100 от КСО) е неправилно и демотивиращо от гледна точка на престирания труд. По този начин, този който се е осигурявал 40 години дори на ниски доходи, ще получи почти същия размер на пенсия като лице, което е работило само 10 години, а през останалото време е било безработно. С този нецелесъобразен подход за изравняване на минималните пенсии със средните ще се задълбочи още повече проблемът с „постоянно“ безработните лица в страната.
Към проекта на закона, не е представена макрoрамката на държавния бюджет или поне мотивиран икономически анализ, от който да е видно, от кои бюджетни пера ще се финансират направени промени в бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 година.
Във връзка с гореизложеното БТПП не подкрепя Проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 година, съгласно изложените политики и мотиви.
С оглед на кратките срокове БТПП си запазва правото за допълнителни коментари и становища на следващите етапи на разглеждане на законопроекта.
Становището на БТПП е изпратено на вниманието на управителя на Националния осигурителен институт и бе представено на провелото се вчера заседание на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт.
Предстои съгласуването на проектозакона в Националния съвет за тристранно сътрудничество, приемането му от Министерския съвет и окончателното му гласуване в Народното събрание.
.