По последни данни на Националния статистически институт през първите шест месеца на годината износът ни за трети страни се е понижил с 12.1% спрямо същия период на 2013 г. и е в размер на 7.5 млрд. лв. Основни търговски партньори на България са Турция, Сингапур, Китай, Руската федерация, бившата югославска република Македония и Сърбия, които формират 54.9% от износа за трети страни.
Вносът за първото полугодие е намалял с 6.0% и е на стойност 9.4 млрд. лева (по цени CIF). Най-голям е стойностният обем на стоките, внесени от Руската федерация, Турция, Китай и Украйна.
Спадът на стокообмена със страни извън Общността е ясен сигнал за необходимост от диверсификация на експортните дестинации и търсене на нови пазари за българските стоки.
Според представители на бизнеса съществува неизползван потенциал на правителствено ниво за развитие на търговските отношения между България и бързоразвиващите се страни от Азия, Близкия Изток и Африка. Вносът и износът на страната ни за трети страни има резерв, който трябва да бъде активиран чрез повишаване на вниманието към тези пазари. Необходимо е държавните институции и ведомства, отговорни за търговско-икономическите отношения с тези страни, по-интензивно да насочат инициативите си към тези държави.
Според членове на БТПП, за пазари като Обединените арабски емирства, Оман, Саудитска Арабия, Катар, Иран, Ирак, Алжир, Тунис, Пакистан, Армения, Туркменистан и Монголия е изключително важна ролята на държавата за насърчаване и подпомагане на двустранните търговски отношения.
БТПП насочва усилия към разширяване на контактите си с все по-голям кръг представители на бизнеса от страни извън ЕС чрез организиране на бизнес делегации, семинари и делови срещи с цел насърчаване на търговско-икономическите взаимоотношения.
За периода 2009-2013 г. БТПП е организирала 70 бизнес делегации и форуми в тези страни, над 30 семинара и над 500 делови срещи със сродни организации, с представители на дипломатическите среди и частния бизнес. На фирмите са предоставени над 80 оферти за бизнес сътрудничество с трети стани.
---------------------
Практиката показва, че износителите от ЕС често се сблъскват с мерки за търговска защита, прилагани от трети страни. Още по темата може да се прочете тук или на интернет - страницата на ГД Търговия на ЕК.
Разработено и публикувано от Европейската комисия Ръководство за износителите от ЕС относно инструментите за търговска защита (на български език) може да намерите тук.
Информация относно защитни, антидъмпингови или антисубсидийни мерки, въведени от страни извън Европейския съюз и относно текущи процедури, провеждани от тези страни може да бъде намерена на интеренет-страницата на ГД Търговия на Европейската комисия.