Новата стратегия на ЕС за малките и средните предприятия (МСП), обявена от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, като част от политическите приоритети при встъпването й в длъжност през юли миналата година, се очаква да бъде приета на 10 март от Европейската комисия.
Европейските търговско-промишлените палати, като дългогодишни наблюдатели на работата в Брюксел, бяха свидетели на няколко предишни бизнес инициативи - да се появяват и изчезват през годините с едва доловимо влияние върху основите на европейската икономика. Ако тази нова инициатива е различна, то тя трябва да позволи на МСП да се възползват от възможностите и да им помогне да се справят с основните предизвикателства за тях.
Новата стратегия трябва да постави малките и средните предприятия на преден план и в центъра на политическите приоритети на ЕС, а предприетите мерки да се приложат на национално и местно ниво.
Казано по друг начин, ЕС би изпълнил ролята си на пионер на устойчивото развитие, само ако принципът "мисли първо за малките" се превърне в нещо повече от хубав лозунг и се заложи в основите на изготвяните политики и приложението им. Утвърждаването на принципа "мисли първо за малките" в политиките на ЕС има нужда от по-взискателно отношение към предложенията за по-добра нормативна база, преценяване на ползите и разходите за алтернативните решения и по-специално - тестване на предложенията за законодателни изменения спрямо МСП.
Утвърждаването на принципа "мисли първо за малките" във всички страни членки изисква координация: между структурите на Комисията; между Комисията, Парламента и Съвета; между самите страни членки; между компетентните органи на националните и регионални администрации и не на последно място между институциите и търговско-промишлените палати като организации, представляващи малкия и среден бизнес.
Изисква се също остойностяване/измерване и мониторинг. В бизнеса има правило, "това, което може да бъде измерено, може да бъде и подобрено" - то трябва да се приложи към изготвянето на политики.
Ето защо търговските палати смятат, че Стратегията за МСП трябва да се наблюдава внимателно, да се интегрира към процесите за икономическо управление в ЕС и регулярно да се оценява от Съвета за конкурентоспособност. Европейските търговски палати остават в готовност да оказват съдействие чрез осигуряване на обратна връзка за влиянието на различните мерки върху МСП на национално и регионално ниво.
Взимащите политически решения и преди са опитвали за намалят щетите от техните инициативи върху по-малкия бизнес, но ограничаването на допълнителната тежест не е достатъчно, когато става въпрос за 99% от компаниите и 85% от новите работни места. Ето защо търговско-промишлените палати искат през новия мандат на ЕС политиците да стигнат по-далеч и да покажат повече амбиция за даване права на МСП да бъдат част от политическото решение. Такъв именно подход „от А до Я“ мрежата от европейски палати влага в принципа "мисли първо за малките" и това очаква от стратегията на ЕК за МСП.