Брой 111 (368), 11-06-2013
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

НОВИНИ ОТ БТПП

Мерки в сферата на регулаторните режими и обществените поръчки внесе БТПП в Министерски съвет


БТПП внесе на вниманието на премиера Пламен Орешарски предложения за подобряване на условията за стопанска дейност, свързани с ограничаване на административното регулиране и оптимизиране на процедурите за възлагане на обществени поръчки.

За намаляване на броя на регулациите и облекчаване на съществуващите, и в частност – за микро-, малките и средни предприятия Палатата предлага следните мерки:

  • Разработване на проекти за нормативни актове, съответно за:
    - отмяна, респ. – промяна на разпоредби, регламентиращи регулаторни режими и други      регулации
    - Закон за браншовите организации, който да регламентира критерии и конкуретни условия за предоставяне на браншови организации на определени регистрационни режими                 
    - конкретизиране на чл. 21, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, с която да се уточнят изчерпателно условията, при които общините могат да въвеждат регулативни режими
  • Откриване на данъчни служби в населени места, съобразно нуждите на данъчно-задължените лица
  • Ускоряване на процедурите за административно обслужване чрез електронизация на документите; стандартизиране и опростяване на всички процедури и услуги, администрирани от местна или държавна власт
  • Въвеждане в специалните закони на принципа на „мълчаливото съгласие"; регламентирана процедура за доказване на мълчаливото съгласие
  • Премахване на ограниченията за приемно работно време на службите, обслужващи фирми и граждани в рамките на общото работно време на администрацията
  • Имуществена (персонална и ведомствена) отговорност на административните служители за неотговаряне в срок на подадени жалби и сигнали, запитвания.
  • Реципрочни отговорности на държавните органи, физическите и юридически лица за неточно изпълнени или неизпълнени изцяло или частично задължения на техни служители; реципрочна лична отговорност на виновните държавни служители, за гарантиране засилване на държавността и справедливо отчитане приноса на отделния служител в публичната администрация
  • Освобождаване на държавните институции от информационни, консултантски и други услуги, чрез принципна забрана те да се извършват от финансирани от бюджета на Р. България или този на ЕС институции, когато такива услуги се предоставят възмездно от неправителствени организации и фирми. Ако това се налага за реализирането на приети от правителството политики, изпълнението им да става чрез възлагане по реда на обществените поръчки или при условията на усвояване средства от европейските фондове
  • Разработване на механизъм за определяне на държавните такси по Закона за държавните такси на разходопокривен принцип
  • Създаване на държавно-обществено централизирано звено за осъществяване на постоянен мониторинг върху въвеждането на регулативни режими
  • Изработване на цялостна концепция за оценка на въздействието на нормативните актове.
  • Разработването и приемането на методология/механизъм за предварителна, междинна и годишна оценка на въздействието на нормативните актове.

За ограничаване предпоставките за корупция в процедурата по възлагане на обществени поръчки БТПП предлага предприемане на следните мерки:

  • Задължително включване на представители на браншовите организации в комисиите по оценка, като в този състав комисиите дават становище и в случаите, когато: а) се налага преминаване от открита процедура към процедура по договаряне с обявление; б) се налага преминаване от открита процедура към процдура по договаряне без обявление (при наличие на обстоятелства на непреодолима сила); в) се налага съкращаване на сроковете по процедурите по обществена поръчка.
  • Нормиране на по-широк кръг от данни, които да съдържа регистърът на обществените поръчки.
  • Изключване на определени лица от кръга на кандидатите, за които в регистъра на обществените поръчки има вписвания за неизпълнение или неточно изпълнение по предишни възложени поръчки, или за кандидати, представили неверни данни в процедурите по обществени поръчки.
  • Регламентиране на забрана за възложителите да включват показателеля «срок за плащане» за оценка на икономически най-изгодна оферта.
  • Регламентиране на задължение за възложителя да закупи цялото количество или обем на обществената поръчка, съобразно посоченото в обявлението и оферираното от класирания на първо място участник.
  • Нормиране на сроковете за валидност на съдебните удостоверения за актуално състояниe, в случаите, когато търговецът не е пререгистриран в търговския регистър към Агенцията по вписвания. В последния случай справката за актуално състояние на търговеца следва да се извършва от възложителите по служебен път, с отразяване на времето на справката.
  • Нормиране на задължение за възложителите да извършват по служебен път всички справки по бази данни, поддържани от държавните и местни органи на власт.
  • Регламентиране на законова забрана за събиране от възложителите на други такси за документите по процедурата (освен тяхната стойност), като напр. такса за обработка на документите и др. под. (събирането на последните се практикува като «компенсация» на лимитираната цена за покупка на тръжна документация).
  • Нормиране на пределен процент от стойността на обществената поръчка като гаранция за изпълнение на договора.
  • Изрично регламентиране на санкции за възложителите при неспазване на законоустановения срок за освобождаване на гаранциите за участие и добро изпълнение по договор.
  • При съблюдаване на предходно предложените нормативни изменения и при задължително електронно подаване на документи и електронната им обработка, да се анализира възможността за обявяване на отделни обществени поръчки за доставки и услуги.
  • Изменения и допълнения на Закона за обществените поръчки, регламентиращи мерки за ограничаване на корупцията.
  • При съблюдаване на предходно предложените нормативни изменения и при задължително електронно подаване на документи и електронната им обработка, да се анализира възможността за обявяване на отделни обществени поръчки за доставки и услуги.
     
НОВИНИ ОТ БТПП
Мерки в сферата на регулаторните режими и обществените поръчки внесе БТПП в Министерски съвет
Предложения за подобряване на условията за стопанска дейност, свързани с ограничаване на административното регулиране и оптимизиране на процедурите за възлагане на обществени поръчки Още
Председателят на БТПП участва в кръгла маса за възможностите за инвестиции от Китай в българската икономика
Интересът на Китай е не само за износ на български стоки, но и за развитие на определени селскостопански производства у нас Още
Среща с главния секретар на Международната организация на работодателите
НОВИНИ ОТ РЕГИОНАЛНИ ПАЛАТИ
Покана за участие в семинар „Европейска общност на малките и средни предприятия с фокус върху пространствени данни”
Пловдив, 13 юни 2013 Още
НОВИНИ ОТ БРАНШОВИ ОРГАНИЗАЦИИ
Проведе се отчетно-изборно събрание на БАР
Борислав Малинов бе преизбран за председател на УС на сдружението Още
ПРЕПОРЪЧАНО ЧЕТИВО
Токът е скъп, но не може да поевтинее?
Автор: Калоян Стайков, Институт за пазарна икономика Още
ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
СЕВ одобри проектите на позиции на България за участие в два формата на Съвета на ЕС
България ще настоява отпадането на визите да влезе в търговските преговори между ЕС и САЩ Още
Европейската комисия публикува годишен доклад за Системата за бързо предупреждение за храни и фуражи на ЕС
Трансграничният обмен на информация между националните органи по безопасност на храните играе ключова роля за осигуряването на високо ниво на безопасност Още
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
Българският енергиен форум организира информационен семинар за либерализацията на енергийния пазар в България
София, 2 юли 2013 г. Още