Ситибанк планира разширяване на дейността си в България и подкрепа за съфинансиране на проекти по европейски програми за българския бизнес. Това стана ясно на среща на министъра на икономиката Божидар Лукарски с г-н Холис Харт, управител на задграничните франчайзни поделения на американската Ситибанк в централата на банката в Ню Йорк.
„Един от сериозните проблеми на българските предприятия е липсата на адекватна подкрепа от страна на банките за съфинансиране на проекти, реализирани по европейските програми. Това е и съществена причина перспективни бизнеси да се отказват да кандидатстват“, заяви министър Лукарски на срещата с г-н Харт. На нея бяха обсъдени възможностите за предоставяне на специални банкови продукти, които да помогнат на българския бизнес при кандидатстването и реализирането на проекти по европейските програми.
„Липсата на пазарни инструменти за финансово обезпечаване на проектите до размера на изискваното самофинансиране е пречка, която води не само до невъзможността на България да усвои предоставяните й средства в цялост, но и връзва ръцете на българските предприемачи и то онази част от тях, която има обективна нужда“, допълни министър Лукарски. Той посочи, че големите компании често имат алтернативни средства за финансиране по проектите или разполагат с обезпечение за евентуален кредит, но при малките и средни предприятия ситуацията е различна. По думите му е необходимо банките в България да отчетат тази специфика на бизнеса и да проучат възможностите за предоставяне на банкови продукти, които отговарят на тези нужди. По този начин те биха могли да се възползват от една нова пазарна ниша със сериозен потенциал за растеж.
Ситибанк планира разширяване на дейността си в България. „Искаме Ситибанк да прави това, което е важно за България и да връщаме обратно добавена стойност в българската икономика и общество“, заяви г-н Харт, като по негови думи предоставянето на възможности на българския бизнес за съфинансиране на евро програмите ще бъде приоритет в работата на банката у нас.
В рамките на посещението си в САЩ министър Лукарски се запозна и с дейността на американската компания Westword, която е тясно специализирана в усвояването на европейски средства за промотирането на български хранителни стоки на американския пазар. Компанията работи с три категории продукти – етерични масла, кисело мляко и преработени храни (сирене и зеленчукови консерви), като благодарение на винарските изби Миролио, Телиш и Бургозоне наред с други износът на български вина за САЩ през 2014 г. ще достигне рекордните 1 млн. долара. Компанията поддържа офис в България и планира засилване на дейността си за промотиране на българските продукти в САЩ, като американският пазар е най-големият пазар за храни в света. Годишният внос е в размер на 110 млрд. долара. Една от инициативите на компанията в тази посока е учредяването на Национална Асоциация на производителите на земеделски продукти в България.