Назад

Aвтомобилнатa индустрия призова за спешни действия поради спад на търсенето на електромобили


На 19 септември Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) излезе с изявление, в което призова политиците в ЕС да предложат „спешни мерки за облекчаване“ преди влизането в сила през 2025 г. на новите цели за емисиите на CO2 за леки автомобили и микробуси.

В изявлението още се посочва, че липсват  важни условия за постигане на необходимия тласък в производството и внедряването на превозни средства с нулеви емисии: инфраструктура за зареждане и водородно зареждане, както и конкурентна производствена среда, достъпна зелена енергия, стимули за закупуване и данъчни облекчения, както и сигурни доставки на суровини, водород и батерии. Икономическият растеж, възприемането от потребителите и доверието в инфраструктурата също не са достатъчно развити. В резултат на това преходът към нулеви емисии е голямо предизвикателство, а опасенията за постигане на целите за намаляване на емисиите на CO2 за леки автомобили и микробуси през 2025 г. нарастват. Настоящите правила не отчитат дълбоката промяна в геополитическия и икономическия климат през последните години, а присъщата на закона неспособност да се адаптира към реалното развитие допълнително намалява конкурентоспособността на сектора.

Това поражда ужасяващата перспектива или за многомилиардни глоби, които иначе биха могли да бъдат инвестирани в прехода към нулеви емисии, или за ненужно съкращаване на производството, загуба на работни места и отслабване на европейската верига за доставки и създаване на стойност в момент, когато са изправени пред ожесточена конкуренция от страна на други автомобилостроителни региони. Индустрията не може да си позволи да чака преразглеждането на регламентите за CO2 през 2026 и 2027 г., а се нуждае от спешни и смислени действия сега, за да бъде обърната тенденцията на спад, да се възстанови конкурентоспособността на промишлеността на ЕС и да бъде намалена стратегическата уязвимост. За тежкотоварните превозни средства по-ранното преразглеждане също ще бъде от абсолютно решаващо значение, за да се гарантира, че жизненоважните условия като инфраструктурата за камиони и автобуси ще бъдат увеличени навреме.

От ACEA  са готови да обсъдят пакет от краткосрочни облекчения за целите за 2025 г. по отношение на емисиите на CO2 за леки автомобили и микробуси, както и ускорен, цялостен и солиден преглед на регламентите за емисиите на CO2 за леки и товарни автомобили, плюс целенасочено вторично законодателство, за да върви преходът към нулеви емисии твърдо по план и да се осигури промишленото бъдеще на Европа.

ACEA обръща внимание и на следните тенденции:

– Продажбите на автомобили в ЕС все още са с около 18% по-ниски от нивата преди пандемията през 2019

– От началото на годината досега обемът на продажбите на електрически батерии в ЕС е спаднал с 8,4% при вече свиващ се пазар

– Пазарният дял на електрическите батерии в ЕС от началото на годината е спаднал от 13,9 % през миналата година до 12,6 % през тази година

– Спадът на пазара засяга много марки, включително и извън членовете на ACEA, във всички области (данни на ACEA за регистрацията на автомобили през август)

– Само 16% от европейските собственици на автомобили, които не са електрически, обмислят следващата им покупка на автомобил да бъде електрически, което е спад спрямо 18% през 2021 г. (McKinsey, 2024 г.)

– Успоредно с това почти 20% от настоящите собственици на BEV заявяват, че е вероятно или много вероятно да се върнат към автомобили с двигател с вътрешно горене (McKinsey, 2024 г.)

– ЕС се нуждае от 8 пъти повече точки за зареждане годишно до 2030 г., за да постигне целите за емисиите на CO2 – доклад на ACEA Charging ahead: accelerating the rollout of the EU electric vehicle charging infrastructure

– Електрически автомобили: Данъчни облекчения и стимули – доклад на ACEA (2024 г.)

Източник: ACEA, Институт за енергиен мениджмънт


Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) представлява 15-те най-големи европейски производители на леки автомобили, микробуси, камиони и автобуси: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group и Volvo Group