Назад

Автомобили с нулеви емисии в ЕС от 2035 г.: какво означава това на практика


За да постигне целта си за нетни нулеви емисии до 2050 г., ЕС налага изисквания за намаляване на емисиите от автомобилите. Сухопътният транспорт отговаря за една пета от общите емисии на парникови газове в ЕС.

Европейският парламент подкрепи през юни 2022 г. предложение за нулеви емисии от новите автомобили и микробуси към 2035 г. Ще има и междинни цели за намаления на емисиите към 2030 г. – 55% намаление за автомобилите и 50% за микробусите.
 

Кога ще влезе в сила забраната за продажби на нови коли с двигател с вътрешно горене?

От 2035 г. всички нови коли, които се продават на пазара, ще трябва да бъдат с нулеви емисии и да не емитират никакъв въглероден диоксид. Стремежът с тази мярка е до 2050 г. транспортният сектор да стане неутрален спрямо климата.

Какво ще се случи с колите с двигател с вътрешно горене? Ще могат ли те да бъдат управлявани след 2035 г.?

Да, ще можете да продължите да използвате своята сегашна кола. Правилата не налагат всички автомобили на пътя да бъдат с нулеви емисии до 2035 г. и не засягат коли в движение.

Ако си купите кола сега, ще можете да я управлявате до края на нейния полезен живот. Но тъй като средностатистически една кола се използва около 15 години, трябва да се въведат ограничения от 2035 г., за да може към 2050 г. всички коли да бъдат с нулеви емисии.

Ще бъде ли възможно да се закупи или продаде кола с двигател с вътрешно горене след 2035 г. и ще може ли да се набави гориво, за да се движи тя?

Да, всичко това ще бъде възможно. Общите разходи за притежание на такъв автомобил (разходи за гориво, поддръжка, закупуване и застраховка) могат обаче да се повишат.

Какви автомобили с нулеви емисии ще бъдат управлявани?

В момента са популярни най-вече автомобилите с електрически батерии, тъй като общите разходи за притежание са по-ниски от тези за алтернативите. Например, производството на водород и синтетични горива е по-скъпо, тъй като изисква много електричество.

От друга страна, батериите са тежки и някои видове транспорт не могат да бъдат задвижвани лесно с батерии. Затова водородът и електрическите горива са добро решение за кораби, самолети и тежкотоварни камиони.

Ще бъдат ли електрическите автомобили на приемливи цени?

След закупуване общите разходи за притежание на електрически автомобил са същите или по-ниски от кола, ползваща бензин или дизел като гориво. Това е така, защото цените на електричеството са по-ниски от цените на бензина и електрическите автомобили изискват по-малко поддръжка.

В момента обаче електрическите автомобили са по-скъпи за закупуване. Новите правила за емисиите от колите би следвало да насърчат производителите да инвестират в нови технологии, които да намалят цените.

Друг проблем е липсата на развит пазар на използвани електрически автомобили.

Какво ще се случи с електрическите батерии след тяхното изхвърляне?


На този проблем са посветени други законодателни актове - например, директивата за енергията от възобновяеми източници и новите правила за батериите, които целят да направят процеса на производството неутрален спрямо климата и да насърчат рециклирането на батериите. Също така тече много работа по разработването на нови видове батерии, не само за автомобили.

Съществува ли достатъчно инфраструктура за коли с нулеви емисии? Не са ли те само за хора, живеещи в градовете?

Производителите в момента разработват автомобили, които да изминават повече от 600 км. Ефективността се подобрява, така че колите да не се налага да зареждат толкова често или да се зареждат с обикновен кабел у дома.

Европейският парламент прие позицията си по правила за инфраструктурата за алтернативни горива, които целят да гарантират наличието на повече станции за зареждане с електричество и водород.

Какви са следващите стъпки?

Парламентът и Съветът постигнаха предварително съгласие по окончателния текст на правилата през октомври 2022 г. Текстът подлежи на официално одобрение от двете институции.