Австрийски бизнесдами посетиха страната ни заедно с вицепрезидента на Австрийската икономическа камара Марта Шулц
Австрийската икономическа камара (WKÖ) наскоро публикува на сайта си информация за бизнес мисия на австрийски жени-предприемачи в София. Целта е експортно пазарно проучване в България за 45 жени от цяла Австрия. Фокус на пътуването бяха посещения на водещи компании и институции от енергийния и хранителния сектор, дърводобивната промишленост, козметичната индустрия и иновациите.
„С нашата годишна бизнес мисия „Само за жени“ специално подкрепяме жени предприемачи по пътя им към експортна ориентация, показваме им добри възможности на външните пазари, създаваме мрежи и ги насърчаваме. Австрийската икономика е силно експортно ориентирана. За мен е важно жените да се възползват от възможности и в България“, подчертава Марта Шулц, вицепрезидент на WKÖ, по повод „изцяло женското“ пътуване до България, организирано от Австрийската икономическа камара (WKÖ).
Следва част от публикацията на Австрийската икономическа камара:
……
„Австрия - вторият по големина чуждестранен инвеститор в България, е движеща сила на българската икономика
Преките австрийски инвестиции в България растат непрекъснато и наскоро възлизат на 5,579 милиарда евро, което прави Австрия вторият по големина чуждестранен инвеститор в страната след Холандия и пред Германия и Белгия. Много икономически сектори имат силно представяне, като застраховане, енергетика, телекомуникации, производство на строителни материали, логистика и търговия на дребно. Големи австрийски инвестиции бяха направени от Telekom Austria, EVN, Vienna Insurance Group, Kronospan, OMV, REWE/Billa, Palfinger и Wienerberger и др. Общо в клоновете на австрийски компании в България работят над 30 000 души.
С обем на двустранната търговия (стоки и услуги), рекорден с над 3 милиарда евро за първи път през 2022 г., България е един от най-важните икономически партньори на Австрия в Югоизточна Европа. Австрийските доставки на стоки за България са се увеличили през предходната година с 37,2% до почти 1,15 милиарда евро, а вносът на стоки от България е нараснал с 39,8% до около 990 милиона евро. Най-важният износ „Произведено в Австрия“ включва продукти на машиностроенето, преработени стоки, включително желязо и стомана, превозни средства и химически продукти (главно фармацевтични продукти). Най-силно се внасят също машиностроителни продукти, както и автомобили и велосипеди, ортопедични изделия и ски (основно заради завода на австрийски производител). Традиционно важно място заемат и метали като цинк и мед. Продуктите „Произведено в Австрия“ като храни, машини, дрехи и обувки са популярни в България.
Динамично се развива и обменът на услуги, където Австрия традиционно е на дефицит с България. Австрийският износ на услуги достигна 350 милиона евро (+21,8%) през предходната година, докато вносът на услуги от България достигна 895 милиона евро (+20,9%). Те включват спедиторски услуги, счетоводно отчитане на заплати, услуги по техническо планиране, програмиране - те често се предоставят от български дъщерни дружества за техните австрийски компании майки.
Данните за полугодието за 2023 г. също сочат ръст както за търговията със стоки, така и за търговията с услуги. Огромният импулс от предходната година едва ли ще може да се запази напълно в светлината на влошаващия се икономически климат."
„Хиляди австрийски компании печелят престиж в България с иновативни и висококачествени предложения и са успешни с множество проекти в металообработващата и дървообработващата промишленост, но също така и в енергийния сектор“, подчертава Филип Купфер, търговски съветник в Посолството на Австрия в София. „Туристическата индустрия, която е важна за България, се нуждае от допълнителни инвестиции през следващите години, за да се развие от една предимно евтина дестинация в посока напред. Това предлага добри възможности за присъствие за австрийските доставчици. Българските туристически компании наскоро отчетоха около 11 милиона пристигания, от които почти 190 000 бяха гости от Австрия."
Австрийската мисия на жени предприемачи в София посети компаниите: София мел, Насекомо, Кроншпан Дизайн Център, Био Бенджамин, Wooden spoon, София Тех Парк.
Австрийското издание "Дерт Щандарт" посвещава също статия на визитата на жени предприемачи в София и поставя два акцента на това двудневно пътуване: „България все още е икономически бедна страна. Но това е едната страна на монетата. Другата е, че в икономически план нещата бавно, но стабилно се подобряват, а иновативният потенциал, особено на младите българи, е огромен.“
Икономиката на България, в която живеят 6,8 млн. души, напоследък расте сериозно - с 7,6% преди две години и 3,4% през 2022 година, отбелязва още "Дер Щандарт". Туризмът и външната търговия рязко са нараснали. Вътрешното потребление също е скочило.
Фактът, че в България има високо иновативни компании, най-много е впечатлил австрийските бизнесдами при посещението им в София, пише още "Дер Щандарт". България обаче трябва да положи всички усилия, за да задържи младите IT специалисти в страната, затова и чуждестранните инвестиции и партньорства са добре дошли, обобщава изданието.