АОБР се противопоставя на намеренията за поредно отлагане на определянето на такса „битови отпадъци“ на база количество
ОТНОСНО: Предложение на народни представители от ПГ на ГЕРБ-СДС НИКОЛАЙ НАНКОВ НАНКОВ, ТЕМЕНУЖКА ПЕТРОВА ПЕТКОВА и АЛЕКСАНДЪР РУМЕНОВ НЕНКОВ за поредно отлагане на определянето на такса битови отпадъци (ТБО) на основата на количествата генерирани отпадъци и реално предоставяни услуги на обслужваното население и юридическите лица.
Асоциацията на организациите на българските работодатели (Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска търговско-промишлена палата, Българската стопанска камара и Конфедерация на индустриалците и работодателите в България) изразява категоричното си възражение срещу внесения проект на ЗИД на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).
В конкретен план възразяваме срещу поставяне на нов срок – 01.01.2026 г. за прилагане на основа на ТБО, според количеството събрани и третирани битови отпадъци, респ. срещу текста на §1 на цитирания законопроект за промяна §13, ал. 1 от Заключителните разпоредби на ЗИД на ЗМДТ (обн. в ДВ, бр. 101 от 2013 Г., изм. бр. 105 от 2014 г., бр. 95 от 2015 г., бр. 97 от 2016 г., бр. 88 от 2017 г., бр. 98 от 2018 г., бр. 14 от 2021 г.).
Следва да бъде категорично отхвърлено и предложеното удължаване на срока до 31 януари 2026 г. за одобряване на план-сметката за всяка от услугите по чл. 62 на ЗМДТ в §2 на Законопроекта.
Предложението за поредно отлагане на прилагането на новата основа за определяне на ТБО се основава на абсолютно недопустим и нерелевантен претекст – необоснована необходимост от допълнително време за общините и създаване на условия за адаптиране на съществуващите системи от местните администрации.
Съобразно съществуващата нормативна уредба, общинските администрации бяха задължени да бъдат подготвени за въвеждане на новия механизъм за определяне на ТБО и да предприемат необходимите технологични решения за осигуряване на автоматизиран електронен обмен на данни с други институции. От повече от седем години е налице правна рамка, която предоставя достатъчно време за подготовка. В допълнение, надлежно функционират редица хоризонтални системи на електронното управление, осигуряващи бърз и лесен достъп до съответните бази данни.
Обръщаме внимание, че още от 2001 г. организациите, членуващи в АОБР са изразявали многократно категорична позиция за ефективна и своевременна нормативна регламентация на такса битови отпадъци (ТБО) пред органите на изпълнителната и законодателна власт, Националното сдружение на общините в Република България и други институции за промяна на основата за определяне на ТБО в зависимост от събраните и третирани количества. Бяха предприети многобройни стъпки за налагане на принципа „замърсителят плаща“, вкл.:
- заедно със заинтересовани предприятия и регионални сдружения бяха заведени дела, вкл. във ВАС за отмяна на решения на ОбС за определяне на основата и размерите на ТБО;
- отправена жалба до Комисията по защита от дискриминация, като бе прието съответно решение за пряка дискриминация;
- публикуване на данни за БО и приходи от ТБО по общини, области и на национално ниво (2009-2017 г.) с подкрепа на Министерството на финансите;
- заведена жалба, като бе отправена препоръка от Омбудсмана на Р България до 41-то НС и Министерския съвет за промяна на ЗМДТ и отпадане определянето на ТБО, пропорционално върху основа, регламентирана от общинските съвети;
- уведомяване за нарушаване правото на ЕС и предприета процедура (INFR(2023)2064) за налагане на принципа „замърсителят плаща“, регламентиран в Договора за функциониране на ЕС по отношение на ТБО.
В частност бяха представени позиции и предложения пред органите на законодателна и изпълнителна власт по време на първото правителство на ГЕРБ през м. октомври 2009 г. Принципът „замърсителят плаща“ бе въведен в Закона за местните данъци и такси през 2017 г., като неговото прилагане е отлагано нееднократно. Предишното отлагане имаше за мотив изчакване на окончателните резултати от преброяването на населението, публикувани през юни 2023 г. Явно е, че повтарящите се отлагания служат като средство за подкопаване на справедливостта, прозрачността и контрола при събирането на ТБО. Настоящото предложение за поредно отлагане, независимо от представените мотиви, представлява оправдание за несвършена работа.
Категорично се противопоставяме на манипулативното твърдение, че финансовата тежест върху гражданите и фирмите ще се увеличи многократно. Нима многократно ще се увеличи количеството на битовите отпадъци? Напротив, с въвеждането на принципа „замърсителят плаща“, всички физически и юридически лица ще бъдат мотивирани да събират разделно отпадъците си, което ще намали както количеството на отпадъците, така и таксата за тяхното събиране, извозване, третиране и обезвреждане.
Възразяваме срещу декларираните в мотивите и предварителната оценка на въздействие към Законопроекта твърдения, че предложените изменения не влизат в „колизия с приложи-мата нормативна база“.
Посочените промени в ЗМДТ отлагат за пореден път прилагането на основен принцип на правото на ЕС „замърсителя плаща“, регламентиран в Договора за функциониране на ЕС. На следващо място се блокира развитието на кръговата икономика, представляваща основна част от законодателния пакет на ЕС по т.нар. Европейски зелен пакт, както и разделното събиране на масово разпространени отпадъци, повишаване на ефективността на лицензираните организации за оползотворяване, изпълнението на целите на ЕС за събиране, рециклиране, и прилагане на действаща депозитна система за отпадъци от опаковки в съответствие с изискванията на Рамковата директива за отпадъците (Директива 2008/98/ЕО) и Директивата за опаковки и отпадъци от опаковки (ДООО), изменена през 2018 г. с Директива (ЕС) 2018/852.
Относно твърденията в мотивите за липса на административна готовност и достъп на общините до надеждни бази данни, подчертаваме, че от 2001 г. сме предлагали многократно промени за ефективно налагане на режима на адресна регистрация, за интегриране на съществуващите административни регистри, за ефективен обмен на данни между централната администрация и общините (по т.нар. междурегистров обмен на данни REGIX), в Закона за етажната собственост и др.
Подчертаваме отново, че Европейската комисия отдавна призовава България да прилага принципа „замърсителят плаща“ при изчисляване на таксата за управление на отпадъците. През юли 2023 г. бе започнато производство за установяване на нарушение, чрез изпращане на официално уведомително писмо на България (INFR(2023)2064), поради неспазването на принципа съгласно Рамковата директива за отпадъците (Директива 2008/98/ЕО, изменена с Директива 2018/851/ЕО). В България, разходите за управление на отпадъците продължават да се базират на данъчните стойности на имотите, без да се вземат предвид истински релевантни параметри като количеството на битовите отпадъци. Въпреки актуализирането на законодателството за адресиране на този въпрос, прилагането му се отлага ежегодно, което излага България на голям риск от глоби в значителни размери.
Като представителни организации на българския бизнес, настояваме промяната в основата за определяне на таксата да бъде приложена в срока, заложен в Закона за местните данъци и такси, както и решително да бъдат отклонени всички опити за нейното отлагане.
Изтеглете документа в .pdf ТУК!