„Един от приоритетите на правителството, който си поставихме преди близо година бе да възстановим доверието на гражданите, на представителите на бизнеса и на инвеститорите в работата на държавните институции и да премахнем насадения страх от натиск от страна на държавните органи и институции. С политиката си кабинетът успя да освободи гражданите и фирмите от този страх“, това заяви днес заместник министър-председателят и министър на правосъдието Зинаида Златанова при откриването на конференцията „С лице към бизнеса и добрите европейски практики“.
Събитието, организирано от Министерството на правосъдието в партньорство с Агенцията по вписванията, се провежда в рамките на Комуникационната стратегия на Република България в Европейския съюз.
В изказването си вицепремиерът отбеляза, че правителството предприе и поредица от стъпки, които да доведат до намаляване на административната тежест, която най-често засяга представителите на малкия и среден бизнес и гражданите. Министър Златанова подчерта, че за целта в началото на месец февруари тази година средно с 22 процента бяха намалени таксите, които се събират от Агенцията по вписванията. Намалението на таксите по Имотния регистър са 50% и 77%. „Вследствие на това, само за периода 14 февруари – 28 април, на бизнеса и на гражданите са спестени близо 1 милион лева от такси”, заяви министър Златанова и допълни, че 24 на сто е намалението на таксата по БУЛСАТ за вписване на нов субект, от което е постигнат ефект от близо 34 хиляди лева. „Сериозно намалени бяха таксите и по Търговския регистър, от което реалната полза за бизнеса възлиза на над половин милион лева. Анализите на Агенцията по вписвания показват, че реалният ефект от намаляването на таксите до края на годината ще възлезе на над 7 милиона лева. Това са средства, които остават в българския бизнес и в гражданите”, заяви Зинаида Златанова. Тя изтъкна още, че в момент, в който страната ни започва, макар и с леки темпове, да излиза от дългогодишната стагнация и период на ограничения, това е финансов ресурс, който държавата на практика отстъпва в полза на всеки, който би се захванал или развива бизнес, както и на гражданите. „ Струва ми се, че е важно да се отбележи и наличието, макар и на минимален ръст на новорегистрираните фирми в периода между юни 2013 и края на април 2014 година. Надявам се, тази положителна тенденция да се запази и занапред, а и да бъде постигнат един траен ръст на новорегистрирани търговски субекти”, каза вицепремиерът.
На конференцията днес бе направена и презентация на мобилното приложение на Търговския регистър. След регистрация на покупката на имот в Имотния регистър няма да е необходимо да подаваме документи в местната данъчна служба. Това съобщи изпълнителният директор на Агенцията по вписванията Венцислав Спиридонов.
По служебен път информацията ще бъде предавана към местната данъчна служба, както и скиците ще бъдат изтегляни служебно от кадастъра.
Целта е да се намали административната тежест за гражданите и фирмите. Проектът ще е готов до края на годината.
Агенцията по вписванията пуска и мобилно приложение, чрез което справки могат да бъдат правени през смарт телефони и таблети. От 2012 г. съществува и възможността за SMS известявания при промени на обстоятелствата, но само около 4000 души са се възползвали от нея.
Работи се по англоезична версия на регистрите, което е по настояване на чуждите инвеститори.