Назад

1-та конференция "Бъдещето на България през очите на младото поколение", посветена на идеите и очакванията на младите хора се проведе миналата седмица в София Тех Парк





Нидерландско-Българската Бизнес Асоциация бе подкрепена от десетки спонсори, институционални партньори и водещи университети в страната. Изявени презентатори, панелисти, участници и поддръжници превърнаха събитието в проницателна дискусия относно  идеите на младите хора за бъдещето на България!

При повече от 300 участници конференцията бе открита от Едуард Симелинк, председател на Нидерландско-българската бизнес асоциация. Той представи идеята за събитието като средство за подобряване на имиджа на България пред света, давайки думата на блестящи млади представители на новото поколение в България, което ще формира облика на страната ни в най-близко бъдеще. Приветствие към всички с насърчителни слова и примери от историята, негово превъзходителство посланикът на Нидерландия в България Саймън ван дер Бург се обърна към участниците и поощри провеждането на подобни събития, които дават думата на младото поколение и формират у него отговорност, решителност и мотивация за работа в и за България. Посланикът изтъкна, че образованието, иновациите и благоприятният инвестиционен климат са важни фактори за създаване на отлични възможности за работа и за задържане на талантливите млади хора в България. Поздравления отправиха и Тодор Младенов, изпълнителен директор на София Тех Парк и Васил Тодоров, генерален секретар на Българската търговско-промишлена палата.

Конференцията събра в един форум индустриални и бизнес лидери, държавна администрация, професионалисти в обучението и образованието, млади специалисти, висшисти и студенти. В диалог с представители на бизнеса и управлението думата бе дадена на български младежи, завършили български и чуждестранни университети, избрали да градят живота и кариерата си в България.

Панелните дискусии очертаха няколко основни извода:

  • Когато младите се връщат в България, след като са завършили висшето си образование в чужбина, това е много осъзнато решение, защото в България  един млад професионалист с отлично образование, амбиция и ясен план може да изгради по-бързо кариерата, която иска.  Възможностите на пазара на труда са разнообразни, има глад за квалифицирани кадри в много развиващи се бизнеси, нови компании, както и в големите корпорации. Направен бе паралел с България след Освобождението, когато много млади българи са отишли да учат в чужбина с ясното съзнание, че ще се върнат да приложат наученото в България и да развият бизнес в своята страна.
  • Изтъкнато бе, че в университетите в Нидерландия има много голям фокус върху специализацията в дадена ниша, както и в развиването на умения за управление на времето и оптимизация на действията и комуникациите. По този начин се гарантира по-бързо израстване в кариерата, когато има ясна посока и фокус, докато в България образователната система изисква от студентите да разбират от всичко и да изучават тематики от по-широк обхват.
  • Когато човек е преживял това да се бори сам в чужбина, да работи, да учи, да си търси жилище, да попива от обучението, да вижда различни примери и после се върне в България, много по-ясно вижда скоковете в развитието на държавата и може да оцени конкретните позитиви в средата, които стандартно живеещите само тук не виждат и затова се фокусират повече върху негативното.
  • Младото поколение в България много по-лесно се впуска да опита да развие бизнес, не се страхува да сгреши, но едновременно с това може да бъде прекалено самонадеяно. Младите предприемачи споделиха, че е важно да се научат да слушат и да възприемат и обратна връзка, както и да бъдат по-търпеливи.
  • Изтъкнато бе колко е важно да се говори повече за успешните бизнес и стартъп примери в България, за това как те променят средата. Тези примери  трябва да стават достъпни за по-голяма маса от хора, за да може да се промени възприятието за България в международен план, а на местно ниво да се повлияе положително върху промяната на манталитета на българите.
  • Не на последно място младите подчертаха, че имат по-голям стимул да развиват себе си в България, защото по този начин помагат  на страната си да се променя в по-добра посока, като приложат наученото и опита от чужбина.

Участниците в експертния панел Милена Стойчева, министър на Иновациите и растежа; Юриен ван дер Хорст, заместник ръководител на мисията към Нидерландското посолство в България; Натанаил Стефанов, член на управителния съвет на София Тех Парк; Михаил Комитски, член на управителния съвет на банка ДСК и Юлиян Балчев, главен секретар на Агенцията за инвестиции в България споделиха своя опит и отправиха съвети към младите как да градят своя житейски и професионален път в България! Юриен ван дер Хорст изтъкна, че вижда огромни възможности в България, които чрез стимулиране на инвестициите предлагат отлични условия на младите да допринесат за благоденствието на България. С 5000 български студенти в Нидерландия, пътят им обратно към България очертава потенциал за развитие и растеж на икономиката.

В експертния панел участници бяха Павел Лисев, изпълнителен директор на Фонда на фондовете; Александър Нуцов, стратегически директор на БЕСКО - българската предприемаческа асоциация; Бранимира Милушева, основател и изпълнителен директор на асоциация “Жените в банките и финансите”; Любослав Димитров, партньор в платформата Mentor the Young; Моника Балчева, изпълнителен директор на Launchee - място за събития и излъчвания на живо; Едуард Симелинк, председател на Нидерландско-българската бизнес асоциация.

Младите панелисти в конференцията бяха Петър Пейчев - University of Groningen, NL; Университет Еразъм, NL; Валентин Гецов - University of Groningen, NL, Тринити Колидж Дъблин IRL; Иван Мерджев - University of Maastricht, NL; Емил Мирчев: University of Amsterdam, NL; Филип Йорданов: University Bocconi, IT; Вася Николова - Mentor the Young: Свободата на 20-те; Лъчезар Владимиров - AI бизнес предприемач; Ния Гладичева - Нов български университет, Политология; Илияна Грудева - предприемач дигитален маркетинг; Виктор Стоилов - основател на Markedemics

Събитието се проведе с подкрепата на спонсорите MUZE, банка ДСК, Sutherland, Xpedite, Matti Events and fine food, Right Rental, Domaine Boyar, Launchee, ID Brew.

Партниращите организации и медии бяха София Тех Парк, BESCO, Фондът на Фондовете, Българската търговско-промишлена палата, Българската агенция за инвестиции, Mentor the Young, Асоциацията на жените в банковото дело и финансите, Американско-Българската Бизнес Асоциация, Софийски Университет, Университет за национално и световно стопанство, Технически университет София.

Събитието бе закрито с коктейл и музикална програма на живо от изтъкнатите изпълнители Арканджело и Борис Лапшов, които възнаградиха участниците в събитието и ги вдъхновиха със своя талант и харизма!

Очаквайте още новини и подробности за събитията The Future of Bulgaria, организирани от Нидерландско-българската бизнес асоциация!