В Стара Загора в залата на комплекс Зеленият хълм се проведе работна среща на тема Българско вино на китайския пазар, организира от Българо-китайската търговско-промишлена камара и Търговско-промишлена палата - Стара Загора.
В нея участваха Майкъл Чен от Шанхай, Китай - сомелиер от световна величина, който е и сред водещите вносители на европейски вина в Китай; председателят на Българо-китайската търговско-промишлена камара Виктор Азманов; председателят на Изпълнителния съвет на Камарата Виолина Накова и председателят на Търговско-промишлена палата - Стара Загора Олег Стоилов. На срещата присъстваха около 30 представители на винарски изби в страната, които се запознаха с възможностите за износ в Китай.
Майкъл Чен заяви, че нашето вино не е много популярно в неговата страна, тъй като повече се познават френските и испанските вина, но пазарът е с голям потенциал.
Ще кажа няколко цифри, за да илюстрирам възможностите на необятния пазар. В Китай живеят 1,3 млрд. души. Годишната консумация на човек е 1,3 литра. 20 млн. души редовно употребяват вино, а 200 млн. го купуват за подарък. Местното производство на вино расте, но вносът е 70%. Най-голям вносител е Франция (128 млн. бутилки годишно). Заедно с Италия и Испания общият дял на вноса им е 60%. Като цяло обаче вносът на вино заема едва 8% от вноса на алкохолни напитки в Китай, съобщи Макъл Чен.
България произвежда годишно 1,3 млн. литра и заема 18-о място в света. В Китай страната ви внася 1,5 млн. бутилки. 90% от потребителите предпочитат червени вина. Поносимата ценова гама на вината на китайския пазар е 10 долара за бутилка. За да стъпят български винопроизводители на китайския пазар трябва да се обединят, без да губят своята идентичност. Трябва да се направи добър маркетинг, да има вносител и да се популяризират продуктите, включително и страната ви, защото масовият потребител не знае нищо за България, добави още китайският гост.
Виктор Азманов съобщи, че Българо-китайската търговско-промишлена камара е създала платформа за обединение на български производители. През последните няколко години работим за стимулиране на износа на българска продукция на китайския пазар, стимулиране на китайски инвестиции в България и привличане на техни туристи у нас, каза още Азманов.